Monday 20 May 2013

cerita


DINO  DAN  KAWAN – KAWANNYA

Suatu masa dahulu , ada seekor dinasor yang bernama Dino. Pada satu hari , Dino berjalan – jalan dengan kawannya Si Kerbau.Tiba – tiba , mereka ternampak kawan mereka Si Merah , seekor ayam.
“Eh ,Si Merah! Kenapa kamu nampak cemas ?”Tanya Dino. “
Tolonglah saya , wahai kawan – kawan . Anak saya telah ditangkap dan dibawa ke dalam hutan oleh seekor serigala yang jahat ,” Si Merah menceritakan.
Dino , Si Kerbau dan Si Merah mencari merata – rata . Tiba- tiba , mereka terdengar suara tangisan Si Anak Ayam datang dari sebuah gua. Mereka menjenguk ke dalam. Sang Serigala telah mengikat  Si Anak Ayam dan keluar dari gua, dengan harapan dapat  memburu seekor binatang yang lebih besar.
Dino dan kawan – kawannya memerhatikannya. Si Anak Ayam menangis , “Wuahh!”Dia berasa lapar dan tidak terdaya. Pada ketika itu , Si Merah , Dino dan Si Kerbau berlari masuk ke dalam gua.Mereka berasa gembira yang Si anak Ayam selamat.Sang Serigala tidak Berjaya mendapat apa-apa setelah berkeliaran di dalam hutan.Maka,dia bercadang untuk balik ke dalam gua.Apabila balik ke dalam gua, Sang Serigala berasa terkejut .
Dino dan Si Kerbau sedang menunggunya dia dengan marah sekali.Sebaik sahaja Sang Serigala masuk, Si Kerbau meluru ke arahnya.Sang Serigala berasa takut.Dia cuba lari untuk menyelamatkan diri.Si Merah memeluk anaknya.”oh,anakku!Ibu gembira yang kamu selamat!”Dino turut berasa gembira
.Tetapi tugas Si Kerbau tidak selesai lagi.Dia mula mengejar Sang Serigala .”Kamu tidak akan dilepaskan kali ini!”jerit Si Kerbau.Setelah memberi pengajaran yang sepatutnya kepada Sang Serigala,Si Kerbau berjumpa semula dengan kawan-kawannya.Si Merah berasa terharu.Selepas itu,mereka balik ke rumah Si Merah.”Sang Serigala tidak akan kembali lagi,”Dino dan  Si Kerbau memberitahu.
Jauh dari situ,Sang Serigala berjalan dengan tempang sambil mengerang dalam kesakitan.Sang Serigala telah mendapat balasan yang sewajarnya. 

0 comments:

Post a Comment

 
Design Downloaded from Free Blogger Templates | Free Website Templates